Blijven eten

einstein

Nom nom nom!

Geen tijd om 's avonds te koken? Zit je 's middags nog op het werk? Geen zorgen, in ons schoolrestaurant kan jouw kind een warme maaltijd krijgen maar ook hun boterhammen (met of zonder soep) opeten.

Voor onze warme maaltijden werken wij samen met cateraar Hanssens. De maaltijden worden 's morgen vers bereid en vervolgens op school geleverd. Om misverstanden te voorkomen, kies je in september vaste dagen waarop je kind warm zal eten. Je kan de warme maaltijden altijd stopzetten.

zelfstandigheid leren in Basisschool Einstein

Onze afspraken

Meer dan alleen middageten

In ons schoolrestaurant komen de kinderen niet 'zomaar' eten. Ze leren hier heel wat vaardigheden om zelfstandiger te worden, om in gesprek te gaan met anderen en verantwoordelijkheid te dragen. Hoe we dat doen?

Het schoolrestaurant is net zoals een echt restaurant opgesteld: verschillende eilandgroepjes waar kinderen kunnen zitten. Door in groepjes van 6 tot 8 kinderen te zitten leren ze elkaar nog beter kennen. Babbelen tijdens het eten is uiteraard toegestaan, maar wel met een lege mond :)

We hebben niet elke dag evenveel honger, kinderen ook niet. Hoewel de kinderen hun bord niet moeten leegeten, stimuleren we wel om minimum 1 hap te nemen. Zo leren ze ook andere smaken en texturen kennen. Wanneer we merken dat jouw kind opvallend weinig eet, laten we dat natuurlijk weten.

Een maaltijd bestaat uit: soep - warme maaltijd - dessert.

Kleuters: € 3,75
Lager: € 4,50
Alleen soep: € 1,00

Voor het middagtoezicht vragen we €0,50 per kind dat op de middag op school blijft.* Hiermee kopen we het nodige materiaal voor de eetzaal. Elke middag is er een toezichter aanwezig.

*Voor de opvang en de middagtoezichten krijgt u jaarlijks een fiscaal attest.

Doe-het-zelf

Vanaf het eerste leerjaar wordt de wereld van de kinderen groter en groter. Zelfvertrouwen is daarbij heel belangrijk. Om onze kinderen te helpen in dit groeiproces, geven we hen heel wat ruimte om zelf te proberen. Zo dekken de kinderen zelf hun tafel, schuiven ze aan voor soep, de maaltijd en hun dessert. Ook het afruimen (bord schoonvegen, glas en bestek op de kar) leren ze zelf.

Eerst water, de rest komt later

Neen, geen cursus eerste hulp maar wel een gezonde gewoonte. Op school stimuleren we de kinderen om water te drinken. Ook in ons schoolrestaurant is er gratis water beschikbaar: gratis en à volonté.

Bestellen

Wil je weten wat ons maandelijks menu is? Dat kan je terugvinden op onze homepagina.

Elke maand krijg je via mail een online formulier om de maaltijden te bestellen.

Hou je mailbox dus in de gaten.

Allergieën

De allergenen kan je terugvinden bij de menukaarten op de homepagina. Er kunnen ook aangepaste maaltijden besteld worden die lactose en glutenvrij zijn.

vegetarisch Eat like a genius

Einstein werd aan het einde van zijn leven vegetariër. Hij at toen geen vlees, vis of vet meer.

Hij geloofde dat de mens niet een geboren carnivoor was en zei overtuigd: “niets zal de gezondheid van de mens, en de kansen op overleving op aarde, meer goed doen dan een vegetarisch dieet.”

Einstein is zeker niet de enige bekende vegetariër. Kijk maar eens naar dit lijstje: Leonardo Da Vinci, Pythagoras, Gandhi, Miley Cyrus, Venus Williams,...

Wist je dat als je vegetariër bent:

• je 900 dierenlevens kan sparen?
  • je gezonder bent?
  • het beter is voor het milieu en klimaat?

Daarom kan je in ons schoolrestaurant ook kiezen om vegetarisch te bestellen.