Einstein

Basisschool Einstein

Hoe onze school plots 'Einstein' werd.

Heb je je ooit al afgevraagd hoe we aan onze naam kwamen?

Stap mee in onze teletijdmachine en we reizen terug naar de zomer van 1933. Op amper een kwartiertje wandelen van onze school, nam Albert Einstein intrek in Villa Savoyarde. Hij verbleef er enkele maanden voordat hij definitief naar de VS emigreerde. Einstein was een graag geziene gast in De Haan. Hij was vriendelijk en charmant, maar hij zocht niet echt contact met anderen. Voor kinderen had hij wel al eens een lief woord over.

De Haan wil deze gebeurtenis niet vergeten. In 2006 heeft De Haan een standbeeld van Einstein opgericht. Het toont de wetenschapper zittend op een bankje op de leeftijd die hij had toen hij er verbleef. Daarnaast werd ook de straatnaam van onze school veranderd naar Einsteinlaan. En zo was ook basisschool Einstein geboren.

Albert Einstein heeft onze school altijd al geïnspireerd en de laatste jaren is dit alleen maar versterkt. Einstein is op vele manieren een voorbeeld voor ons. Hij bewees dat je met creativiteit moeilijke problemen wel kan oplossen. Moest Einstein vandaag in school zitten, zou hij wellicht in de zorgklas zitten. Hij was erg intelligent maar had dyslexie.

Omdat we ook op onze school merkten dat er heel wat kinderen meer uitdaging nodig hebben in de klas, zijn we in 2016 gestart met een 4-jarige exentra opleiding. Exentra is een expertisecentrum rond hoogbegaafdheid.

Dankzij deze opleiding kunnen we nu een hele brede waaier aan zorg aanbieden.

Einstein in De Haan
uitleg logo

Het logo

Einstein is vooral gekend omwille van zijn relativiteitstheorie. Maar ook de beroemde formule E=mc² kent iedereen bijna vanbuiten. Op onze campus vind je twee scholen terug: de basisschool en zijn grote zus de tienerschool. De campus is dus een som van scholen maar ook een som van leerlingen, de som van kennis. Het som teken, kan ook gelezen worden als E. De E die verwijst naar Einstein maar evengoed naar de E uit zijn formule, Energie.

In het logo kan je de formule E=mc² terugvinden, een subtiele verwijzing.

Basisschool vs tienerschool

Zowel de basisschool als de tienerschool hebben een eigen logo. Toch is de herkenbaarheid tussen beide groot. Dit werd bewust gedaan. De basisschool heeft een eenvoudig logo en gebruikt enkele basisvormen met brede contouren. Het logo van de tienerschool bevat meer details, ook de herkenbare vormen zijn verfijnder en complexer, net zoals het tienerbrein. Een tiener van 14 is immers veel verfijnder en complexer dan een kleuter van 3. Beide logo's geven dit ook weer. Lees meer over de tienerschool.