Iedereen is een genie
“Iedereen is een genie. Maar als je een vis beoordeelt naar zijn talent om een boom te beklimmen, zal hij zijn leven lang denken dat hij dom is.” - Albert Einstein
Wist je dat Einstein niet graag naar school ging? Hij lette niet op en leerde niet goed. Toch had hij zeer goede scores en was hij sterk in wiskunde. In die tijd was er weinig geweten over het werken op verschillende sporen in de klas. Einstein was hoogbegaafd en had eigenlijk meer uitdaging nodig dan de anderen. Gelukkig zijn de tijden veranderd. In onze school geloven we in 3 tot 4 sporen in een klas. We spreken dus niet over niveaus of over slim en minder begaafd. Neen, elk kind is een genie.
4 Sporenbeleid:
- Spoor 1: Deze oefeningen zijn voor de leerlingen die het moeilijk hebben met de leerstof. Ze hebben vaak nog wat extra hulp nodig van de leraar of co-teacher.
- Spoor 2: Basisoefeningen voor leerlingen die de leerstof goed begrijpen.
- Spoor 3: Oefeningen voor leerlingen die de leerstof helemaal onder de knie hebben. Zij hebben nood aan extra uitdaging.
Naast de 3 sporen op het bord is er voor sommige vakken nog een vierde spoor.
- Spoor 4: Oefeningen voor leerlingen met een aangepast traject. Dat kan zowel een traject zijn naar boven toe als naar beneden.
Soms volstaan de verschillende sporen in de klas niet. Dan gaan we samen met de ouders op zoek naar de aanpak die het beste past voor het kind. Dit doen we steeds in dialoog. Wanneer we gespecialiseerde zorg moeten bieden, doen we beroep op het CLB.
Om onze kinderen goed te kunnen begeleiden is het belangrijk dat we van veel op de hoogte zijn. Daarom is het ook belangrijk om ons op de hoogte te houden.
Exentra
Vier jaar geleden is onze school ingestapt in een 4-jarige Exentra opleiding.
Exentra is een expertisecentrum rond hoogbegaafdheid. De opleiding helpt ons om hoogbegaafdheid sneller te herkennen maar ook om de gepaste zorg te kunnen geven.
Zo hebben we al onze hand- en werkboeken grondig gescreend en aangepast. Daarnaast bekijken we elk jaar wie extra uitdaging nodig heeft in de les. Deze leerlingen krijgen aangepaste oefeningen. Niet perse meer oefeningen, maar wel moeilijker.
Ook is het mogelijk dat onze zorgjuf extra ondersteuning en uitdaging biedt bij de kinderen die hier nood aan hebben.
Een individuele aanpak wordt steeds met de ouders besproken.
Momenteel bieden wij geen kangoeroeklas aan.